William Morris, Walter Crane, Christopher Dresser jedni z ojców secesji cz. 2

Czytanie niniejszego wpisu proponuję zacząć od części pierwszej:

https://www.lisak.net.pl/blog/?p=21956

***

William Morris:

William Morris w ramach założonej przez siebie spółki koncentrował się na projektowaniu tapet i tkanin, pozostałym projekty wykonywały inne osoby.

Poniżej wzór 2 tkanin z 1876 r. już w secesyjnym stylu.

Ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie
Ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

Poniżej dywanik ścienny wzór z 1877 r.

Ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

Poniżej wzór tkaniny z 1878 r.

Ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

Poniżej wzór tkaniny Johna Dearle z ok. 1891 r. z manufaktury W. Morrisa.

Poniżej wzór tapety Williama Morrisa z 1894 r.

Dlaczego William Morris?

W. Morris był nie tylko projektantem tapet i tkanin. Był on także właścicielem dobrze prosperującej firmy, która zdobywała uznanie poza granicami kraju, w tym w USA. Już w XIX w. praktykowana była sprzedaż wysyłkowa. Z tego też powodu szanująca się firma wnętrzarska przygotowywała katalogi z tapetami, które pocztą dostarczała na zamówienie. Poniżej przykład takiego próbnika innej angielskiej firmy Jeffrey & Co odnaleziony przeze mnie w zbiorach Museum für angewandte Kunst w Wiedniu. To właśnie za sprawą takich katalogów projekty W. Morrisa rozchodziły się po całym świecie i stanowiły wzór dla innych.

wzornictwo przemysłowe XIX w. album katalog z tapetami XIX w.
Ze zbiorów Museum für angewandte Kunst w Wiedniu

Dziś jego tapety znajdujemy w licznych muzeach świata, co świadczy o tym, jak szeroki był zasięg jego działalności i twórczości zarazem:

– Muzeum Sztuki w Nowym Jorku,

– Museum für angewandte Kunst w Wiedniu,

– Nordiska Museet w Szwecji,

–  Museum of Arts and Crafts w Hamburgu,

– i w wielu, wielu innych.

***

Walter Crane:

Jako drugiego ojca stylistyki, która stworzyła podłoże secesji, wskazałabym Anglika członka stowarzyszenia prerafaelitów Waltera Crane, który podobnie jak W. Morris zajmował się projektowaniem tapet pracując dla manufaktury Jeffrey & Co.

Poniżej wzór tapety z 1876 r.

Ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie 

Poniżej 5 tapet według jego projektu z 1877 r. (wszystkie ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie). Proszę zwrócić uwagę na rok powstania.

Ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

Na wzorze powyżej proponuję zwrócić uwagę na charakterystyczne irysy po bokach.

***

Christopher Dresser:

Poniżej wazon z 1868 r.

Ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

Poniżej wazon z 1874 – 1876 r.

Ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

***

Wzory prezentowane w niniejszym wpisie (część 1 i 2) każą postawić pytanie, kiedy powstała secesja. Na pewno nie w 1890 r., jak tego chcą autorzy niektórych książek poświęconych historii sztuki. Na ten temat pozwoliłam sobie przygotować osobny wpis, do którego zapraszam https://www.lisak.net.pl/blog/?p=21876