Zdumiewająca twórczość Williama Colemana w zbiorach Muzeum (królowej) Wiktorii i Alberta w Londynie
W zbiorach Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie znajdują się prace Anglika Williama Colemana (1829 – 1904 r.). Jest to artysta mało znany. Na jego temat z trudem znajdziemy wzmianki nawet w anglojęzycznych publikacjach internetowych. Twórczość W. Colemana jest w dwójnasób intrygująca. Po pierwsze dlatego, że każe postawić pytanie o datę powstania stylu zwanego secesją. Na pewno nie był to rok 1880 czy 1890, jak chce tego większość autorów. Nastąpiło to zdecydowanie wcześniej, o czym świadczy twórczość takich angielskich artystów jak: William Morris, Walter Crane, Christopher Dresser. Do listy tej należy dołączyć także Williama Colemana. Zainteresowanych korzeniami secesji i datą powstania tego stylu odsyłam do mojego wpisu https://www.lisak.net.pl/blog/?p=21956
***
Poniżej ceramika według projektów W. Colemana.
1866 r.
1872 r.
1872 r.
1872 r.
1872 – 1873 r.
1871 – 1875 r.
1871 – 1875 r.
1869 – 1873 r.
***
Twórczość W. Colemana jest intrygująca z jeszcze jednego powodu. Proszę obejrzeć powyższe ilustracje z ceramiką jeszcze raz i postarać się odpowiedzieć dlaczego.
Nic nie przychodzi Państwu do głowy? To może podpowiedź poniżej.
***
To, co uderza w twórczości W. Colemana, to zainteresowanie nagim ciałem dziewczynek. Dziś tego typu sceny uznalibyśmy za niestosowne. W XIX w. zdarzały się zdecydowanie częściej. Poniżej obraz polskiego malarza Wandalina Strzałeckiego (1855 – 1917 r.) pt. Dziewczynka z lalką.
***
Zainteresowanych tematyką nagich dzieci w malarstwie i tego, dlaczego przedstawianie takich scen było możliwe w XIX w. uznawanym za pruderyjny, odsyłam do moich wpisów:
https://www.lisak.net.pl/blog/?p=7071
https://www.lisak.net.pl/blog/?p=14070
***