Kapelusze z martwymi ptakami w XIX w. w zbiorach zagranicznych muzeów

Przez cały XIX w. kapelusze były obowiązkowym nakryciem głowy dobrzeurodzonej kobiety. W zależności od dekady pojawiała się i znikała moda zdobienia ich ptasimi piórami. Już w XVIII w. stawało się to przedmiotem satyr.

Grafika ze zbiorów British Museum w Londynie, 1796 r.

Bywało, że wyśmiewano też wielkość nakryć głowy. Poniżej grafika z 1827 r.

Grafika ze zbiorów British Museum w Londynie, 1827 r.

Mniej więcej w latach 70-tych XIX w. pojawiła się moda na zdobienie kapeluszy całymi martwymi ptakami.

Ze zbiorów Muzeum Sztuki w Nowym Jorku, ok. 1890 r.
Ze zbiorów Muzeum Sztuki w Nowym Jorku
Ze zbiorów Muzeum Sztuki w Nowym Jorku

Poniżej kapelusz z 1885 r.

Ze zbiorów Muzeum (królowej) Wiktorii i Alberta w Londynie
Ze zbiorów Pacific Grove Museum of Natural History w USA

Poniżej przypinka z główką ptaka zwana egretką. Kapelusz z około 1920 r.

Ze zbiorów Muzeum (królowej) Wiktorii i Alberta w Londynie

Poniżej portret namalowany przez Annę Bilińską w 1893 r. Widzimy na nim kobietę z martwym bażantem przytwierdzonym do kapelusza.

Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie

***

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

***

To, co zwraca uwagę na poniższej ilustracji, to nie tylko kapelusz z martwym ptakiem, ale także talia po retuszu.

Nieznane miejsce pochodzenia

***

Poniżej obraz Johanna Hamza z 1902 r. przedstawiający pracownię z ptasimi piórami. Kliknij dwukrotnie, aby powiększyć.

Ze zbiorów Wien Museum w Austrii